My Dream

My Dream

Saturday, August 13, 2011

Masih neutral kah saya?

Mungkin bukan selalu tetapi kadang-kadang ia terlintas. Terdetik. Secara tak sengaja. Dapat membayangkan segalanya masih seperti kebiasaan apabila ia melintas. Tetapi maaf ia tidak boleh dilayan atau terus melayan. Maaf. Saya harus tinggalkannya untuk kebaikan semua.  

Kadangkala saya terasa seperti sendirian. Ketika itu saya menyangka sudah tidak ada lagi yang bernilai dalam kehidupan dan yang saya lihat hanyalah jalan suram di hadapan. Saya kecewa dengan ketentuan yang diciptakan dan saat itu sendu airmata mengaburkan kewarasan minda. Lalu saya hilang pertimbangan, di antara keimanan dan rasukan syaitan. Mungkin ketika itu jua, saya hanya nampak jalan mudah untuk melepaskan diri, seringkali memilih kematian sebagai penyelesaian. Namun, sebenarnya tanpa saya sedari dugaan tersebut sebenarnya banyak telah mengajar saya. Mengajar erti menerima, mengajar erti kesabaran dan mengenal apa itu janji-janji Allah. Sesungguhnya tiada kemanisan tanpa ada kepahitan, dugaan dan rintangan. Mengecapi kebahagiaan memerlukan pengorbanan. Setiap kesenangan pasti akan ada bayaran. Contohnya Allah hadirkan pelangi yang indah dan kicauan burung yang menyanyikan kedamaian selepas hujan.

Tiada guna kaya harta kalau tidak reti bersyukur.
Tiada guna pandai kalau tidak reti berterima kasih.
Tiada guna dipuji dan berstatus tinggi jika tidak reti menghargai.
Tiada guna hidup lama jika tidak reti bertafakur.
Tiada guna kita mengejar nikmat dunia semata-mata dan lupa bahawa dunia ini hanyalah persinggahan yang tidak pasti


(sumber : iluvislam.com)


nota hati : Biar hujan di dalam hati, pasti ada pelangi yang menanti. Insyaallah 

No comments:

Post a Comment