My Dream

My Dream

Tuesday, March 20, 2012

Kursus Kahwin

Hujung minggu terisi dengan perkara yang berfaedah. Ya kursus kahwin. Mula-mula bila dengar kursus tu macam fobia and malas nak pergi sebab dalam mind set semua kursus for sure bosan kan..kakak ipar menguatkan semangat mengatakan kursus kahwin tak bosan tapi lawak. betul cakap beliau..banyak yang dapat dipelajari sepanjang mengikuti kursus tersebut.. Pelbagai pengalaman kehidupan dalam berumahtangga dikongsi oleh penceramah yang kesemuanya daripada pejabat agama. Bermula daripada pengurusan stress, akhlak, akidah, ibadah dan sebagainya.. Kadang-kadang realiti kehidupan berbeza dengan apa yang kita fikirkan. Jadi untuk menghadapi realiti itu, tidak salah untuk kita berkongsi serta mendengar pengalaman orang-orang yang terlebih dahulu makan garam daripada kita. Insyaallah kehidupan kita akan lebih tersusun. Kesalahan-kesalahan orang yang terdahulu dijadikan panduan serta pengajaran. Kita menentukan hala tuju kehidupan kita. Insyaalah jika kita positif hasilnya akan positif. Sepanjang mengikuti kursus tersebut, rata-rata peserta terdiri daripada golongan muda lingkungan 20-an. Memang muda. Alhamdullilah semakin ramai akan membina masjid. Salah satu jalan yang paling mudah untuk mengumpul pahala demi pahala. Teringat pesan ustazah pagi-pagi lagi dah  tegaskan betapa perlunya seorang isteri untuk mengikut segala kehendak suami selagi tidak menyalahi syarak. "kamu perlu berubah dan kamu perlu tahu di mana kedudukan kamu bila dah bergelar seorang isteri". banyak nasihat dan perkara yang telah menyedarkan saya dari mimpi-mimpi saya. walaupun saya keseorangan tanpa ditemani sahabat ataupun pasangan, saya bersyukur kerana saya diberi kesempatan untuk mempelajari sedikit sebanyak dan mengenali apa itu lumrah kehidupan.

nota hati : saya yakin dengan diri saya. But please, dont over confident farhana!

No comments:

Post a Comment