My Dream

My Dream

Thursday, March 15, 2012

Mereka datang dan pergi

as the time is running off, people change. that's the true reality. sedar ataupun tidak, sebenarnya dalam kehidupan banyak yang silih berganti. banyak yang kita telah kehilangan seperti kawan, sahabat karib, gelak tawa, kebahagiaan, kesenangan dan banyak lagi. rindu dengan kenangan ketika kecil dahulu. saat melangkah masuk ke tadika. seronak bukan kepalang kerana saya sangat suka belajar. suka dengan buku. jadi tiada masalah sangat untuk ayah dan mak menghantar ke tadika. saat melangkah ke sekolah pula, perbagai kenangan bersama rakan. zaman budak-budak, kalau bergaduh pun paling lama tiga hari sebab ustazah dah pesan gaduh lama-lama nanti berdosa. datang sekolah asyik nak bercakap sampaikan ustazah terpaksa soletapekan mulut tu. siapa bising nama kena tulis dekat papan hitam. ketika itu, terasa gelap masa depan andai nama sendiri terpapar di papan hitam. sangat takut. bila terkenang, mampu juga mengukir senyuman. kenangan dulu. masa silih berganti dan kita melangkah dewasa. senyuman dan gelak tawa dahulu semakin berkurang saban hari. kita semakin serius dalam merencanakan kehidupan. masa kian berlalu dan kita bertemu, berkenalan dengan pelbagai jenis dan karekter manusia. mereka datang dan pergi. tatkala sepi, kita merindui kesemua mereka,insan yang pernah hadir di dalam hidup kita. sekecil manapun sumbangan mereka terhadap kita, kita merindui mereka.sekurang-kurangnya mereka merupakan insan yang sempat kita kenali di dunia ni. bila membuka memori-memori lalu, terlalu ramai mereka-mereka yang melangkah pergi dari sisi kita. andai dahulu mereka merupakan sahabat karib kita, sekarang mereka tiada. andai dahulu mereka pernah menjadi tempat berkongsi masalah, sekarang mereka tiada. sejahat manapun mereka, sekurangnyamereka pernah singgah dihati kita. dan saya merindui kesemua merek. kini saya sedar saban hari saya kehilangan mereka seorang demi seorang. masa merubah segalanya. saya tidak sedar bilakah mereka-mereka ini melangkah pergi dari hidup saya. apabila saya terjaga, mereka tiada. untuk semua mereka yang pernah bergelar seorang sahabat kepada saya, saya rindu kalian semua! sekeras mana pun  hati saya, sejahat manapun saya, saya tetap terkenangkan kalian semua. semoga kalian baik-baik saja dan saya doakan kalian bahagia dengan kehidupan masing-masing.


nota hati : menghargai sesuatu yang ada adalah lebih baik daripada menyesali sesuatu yang telah hilang dari pandangan mata.

2 comments:

  1. tringat kat kawan2 masa skolah dulu

    ReplyDelete
  2. tula kan. rasa nak reverse balik, hidup bahagia zaman kanak-kanak. huhu

    ReplyDelete