My Dream

My Dream

Sunday, February 03, 2013

Thesis oh Thesis

demam thesis kian terasa. hampir sebulan leka dan bersahaja, sekarang baru sedar yang sebenarnya sudah tiada masa. Walau bagaimana pahit rasa, thesis ini wajib disiapkan jua. Kalau nak ikutkan hati, malasnya bukan main. Tapi apakan daya prinsip hidup tak pernah mengajar membuat sesuatu perkara dan berpaling di tengah perjalanan. Ya, saya seorang manusia yang hidup berdasarkan beberapa prinsip hidup yang telah saya gariskan. Alang- alang membuat sesuatu kerja buatlah sampai ke penghujungnya. Jadi, minggu ini walau apa yang terjadi thesis perlu disiapkan. Perlu dilengkapkan serta submit before last dateline 8februari.


" 'reward' yang kita dambakan pasti mempunyai pelaburannya. senang kata, tiada apa yang mudah di dunia sebenarnya. segalanya perlu berusaha. mahu berjaya, mahu kaya, mahu bahagia semua itu perlu ada usaha. perlu ada maharnya. usaha pula pasti akan ada ganjarannya."

Ya, banyak yang saya perlu korbankan dalam masa seminggu ini. Antaranya, kesukaan saya yang ketara iaitu tidur! Tidur, sukan, socializing semua kena hold dulu. Movie kena buat buat lupa, shopping, karaoke, lepaking semua kena lupakan. Seminggu sahaja Farhana!!! Masa untuk benar benar fokus sudah tiba. Langkah pertama, FB serta twitter telah deactivate kan bagi mengelakkan saya terus leka. Tiada siapa yang ada untuk membimbing saya melainkan prinsip hidup saya. Semoga segala usaha saya tidak sia-sia.

Sebenarbya fun bila bercerita berkenaan research master ni but bila dah lama sangat tinggal almost 6month semua benda seakan berkarat. Everything dah lupa and saya terpaksa baca balik segala paper and journal. Itu sahaja sebenarnya. Saya dah terbiasa dengan kehidupan yang sambil lewa. Enjoy setiap masa sehingga tak biasa untuk belajar semula.

Harap-harap semangat yang baru terbina bertahan lama. Kalau tak lama pun seminggu pun jadilah sehingga sebuah thesia lengkap dapat dihasilkan.

Chaiyok Farhana.

*Jika kau fikirkan kau bole, kau pasti boleh melakukan"

Nota hati: ketepikan hati seketika, tumpuan kepada minda. Mind set is the most important indeed.

No comments:

Post a Comment