My Dream

My Dream

Saturday, February 02, 2013

Umpama roda putaran dunia

Sedar atau pun tak, dah nak masuk dua tahun untuk peristiwa pertama dan dah nak masuk setahun untuk peristiwa kedua. Macam tak percaya pun ada, kerana saya masih lagi bertahan. Mungkin kerana sokongan dari keluarga serta sahabat yang tak putus putus rasanya. Jika direnung serta di muhasabah seketika, ada sinarnya. Ada sebabnya kenapa Sang Pencipta mengaturkan pertemuan serta perpisahan sedemikian rupa. Unik kan kehidupan. Tika kecil, memang segalanya tampak sempurna. Sehingga ada seorang sahabat pernah mengatakan beliau cemburu dengan saya. Ya itu dahulu ketika segala yang saya rancang berjalan sempurna. Kini semuanya berbeza. Ungkapan hidup umpama roda, memang benar. Suatu ketika dahulu, ketika zaman zamam di upm saya sentiasa menjadi tempat mengadu domba untuk mereka yang tak berjaya dalam cinta. Demi persahabatan, saya memberi kata semangat bahawa hidup penuh onak dan duri. Walau ketika itu saya tak pernah merasa. Saban hari, segalanya bertukar. Mereka sudah bahagia, tetapi saya masih saya. Setiap apa yang kita beri, ya ada balasannya. Syukur, saya masih ada keluarga. Saya masih ada sahabat yang setia. Susah nam ungkap dengan kata kata betapa mereka ini sangat bermakna dalam hidup saya. Tuhan sentiasa adil. Banyak buktinya. Tuhan mengurniakan saya dengan keluarga sebahagia ini serta teman sesetia ini. Saya masih bahagia dengan kurniaan Tuhan.

Sebagai manusia biasa, tipu jika saya tak mengimpikan sebuah keluarga sendiri. Maksud saya sebuah perkahwinan. Tapi, rasa kepercayaan saya kepada suatu rasa yang dinamakan cinta sudah tiada. Entah, saya rasa cinta itu semuanya dusta. Itu bagi saya, tetapi mungkin benar bagi mereka diluar sana. Indah semua yang dilihat mungkin ada jika di dalam drama. Tetapi realitinya saya tak percaya rasa cinta itu ada.

Rasa suka yang ada mungkin satu petanda bahawa persepsi saya akan bertukar suatu masa nanti. Tetapi rasa suka masih jauh untuk mencapai tahap cinta. Suka bererti suka. Cinta itu suci, cinta itu sebenarnya lahir dari ketelusan hati seorang manusia yang sukar dilahir dari kata kata. Saya mencari, mencari seorang manusia yang saya nampak ketelusan hatinya sehingga saya jumpa erti cinta yang saya lihat di dalam drama.

Nota hati : hati sering ingin berbicara tentang dia

1 comment: