My Dream

My Dream

Sunday, April 15, 2012

Hidup tanpa cinta

Ekspesi cinta membuat begitu ramai insan terasa bahagia serta dihargai kerana ada sesorang yang ada berdiri dibelakang dikala semangat hidup semakin patah. Bahkan cinta juga memberi kekuatan untuk meneruskan perjalanan hidup yang selama ini kabur.

Numun, apabila cinta kian pudar disebabkan halangan serta sebab yang tertentu, kita terpaksa akur. Rasa pedih dan patah hati apabila dikecewakan adalah ketentuan yang pasti perlu ditempuhi. jadi, hidup tanpa cinta pastinya sukar. bagaimana caranya untuk menghadapai hidup tanpa cinta?

pertama sekali, latih minda supaya lupakan kenangan lalu. Tiada siapa mengatakan ia mudah, tetapi dengan masa serta disiplin diri yang kuat, insyaallah segalanya akan berubah.

kedua, belajar bersyukur. Bersyukur untuk apa sahaja yang ada. Ilmu di dada, cukup pancaindera, sihat sejahtera misalnya.  

ketiga, belajar menjadi pemaaf. Memaafkan kesalahan orang lain, memaafkan kesalahan diri sendiri dan seterusnya ketenangan akan mendekati diri.

keempat, cuba ketawa dan senyum sebanyak mungkin kerana kata mereka ketawa dapat menghilangkan kesedihan.

kelima, ubah fikiran. pastinya, kita tidak dapat mengubah keadaan, tidak dapat mengubah perasaan sedih, murung dan sebagainya. tetapi kita mampu mengubah fikiran. fikir yang baik-baik sahaja kerana ia akan memberi keuntungan jangka masa panjang.

akhir sekali, 'hati mesti keras'. Bukan keras sebarangan, tetapi maksud di sini kesabaran yang tinggi, pandai mengawal emosi, dan menerima hakikat dengan hati yang terbuka. sebelum tidur, cuba tetapkan minda untk menjadi ceria pada keesokkan hari.

nota hati : first time kena clamp kereta. bagus farhana!

No comments:

Post a Comment