My Dream

My Dream

Sunday, April 29, 2012

PAC S41 (Hari Pertama)

Bermula lah sesi PAC untuk Pegawai Antidadah siri ketiga, Zon Utara bertempat di Puspen Kg. Selamat. Masuk sahaja pagar puspen (dahulu dikenali sebagai pusat serenti kg selamat) semua alat elektronik tidak dibenarkan dibawa masuk, termasuklah telefon bimbit. Keseluruhana kawasan dikawal ketat oleh anggota polis. Daripada jumlah 10 ribu peserta, seramai 812 telah lulus untuk ke pac. dan lebih kurang 100 orang calon telah hadir ke siri ketiga pac kali ini.

Pac di mulakan dengan menjalani ujian psikologi yang mengandungi 185 soalan dan calon perlu menjawab dalam masa 40 minit. Basicly, soalan hanya untuk mengetahui kecenderungan.teringat pesan cikgu fauzi, katanya jujur ja jawab insyallah berjaya.

Aktiviti 1 : Kajian kes. isunya adalah kes seorang rakyat tempatan yang telah ditangkap kerana telah menyeludup dadah ke luar negara atau lebih dikenali dengan keldai dadah. perbincangan dibuat selama 40 minit sambil diperhatikan oleh dua orang ahli panel. group saya memang best, walaupun baru berkenalan kami semua selesa berdiskusi bersama. 

Aktiviti 2 : case study, kami diberikan satu illustration yang menggambar suasana di airport di mana drug mule sedang menunggu seseorang. semua diskusi hendaklah dibuat dalam bahasa inggeris selama 40 minit dan 10 minit diberikan untuk pembentangan. susah jugak sebenarnya task ini memandangkan kami semua kurang faham erti sebenar 'drug mule'. rupanya drug mule itu adalah orang yang melakukan  drug trafficking.

aktiviti 3 : penyelesaian masalah. kami diberi kumpulan yang baru dan diminta untuk mengendalikan suatu mesyuarat untuk membincangan penglibatan pelajar dalam dadah. saya mendapat watak sebagai ketua pengawas sekolah. ahli kumpulan saya kali ini memang hebat-hebat kesemuanya. sangat petah berbicara, sangat intelektual dengan idea-idea yang diutarakan. 

aktiviti 4 : problem solving. kami diberi satu task, iaitu untuk mengnal pasti masalah dan mencari cara penyelesaian. isu yang diberi berkaitan dengan kes seorang rakyat malaysia yang ditahan di Australia kerana mengimport ubat-ubatan dalam suatu kuantiti yang besar. kali ini perbincangan dibuat dalam bahasa inggeris.

aktiviti 5 : pengucapan awam. sekali lagi kami dipecahkan kumpulan. sesi kali ini kami diberi masa 5 minit untuk berucap. 10 tajuk diberi dan saya telah memilih untuk bercakap mengenai penagihan dadah. pelbagai ragam calon-calon. tapi kesemua mereka suppotive dan sporting belaka.

penilaian disambung keesokkan hari. pagi public speaking dan pada sebelah petang aktivti sosial. rasanya aktiviti bersama penghuni puspen. moga segalanya dipermudahkan.

nota hati : kosongnya rasa hati. 

No comments:

Post a Comment